Під впливом позитивізму на масовому рівні свідомості дуже популярними стали уявлення про те, що історія – це наука про факти. Факти, що цією наукою добуваються, звичайно ж, повинні бути істинними, тобто тотожними відповідному зрізу проминулої дійсності. Між подією проминулої дійсності й істинним історичним фактом різниця не проводиться. Далі, історичні факти самоцінні, вони все «говорять самі за себе», тому якась додаткова теоретична надбудова, яка б осмислювала чи оцінювала їх і не потрібна.
середа, 3 червня 2020 р.
понеділок, 2 березня 2020 р.
вівторок, 24 грудня 2019 р.
Путивльська "Просвіта" в 1941-1943 рр.
Як не дивно, але німецька окупація нашого краю восени 1941 р. привела до деякої активізації національного життя. В контексті цього процесу розпочинається відродження просвітянського руху. В 1942 р. «Просвіти» були створені в Лебедині, Конотопі, Охтирці, Кролевці. В Сумах було виникло організаційне бюро зі створення «Просвіти» на чолі з С. Сапуном. Але найпершим, вже наприкінці грудня 1941 р., був створений осередок «Просвіти» в Путивлі. Серед свідомої української інтелігенції, що залишилася на окупованих територіях були досить сильними ілюзорні уявлення, що гітлерівський режим може принести Україні, хоч і урізану, але незалежність, тому вона й відроджувала «Просвіти» з надією, що ця організація може якось посприяти руху українства до політичної самостійності. Новостворені осередки «Просвіт», зважаючи на обставини, що склалися, змушені були декларувати лояльність до нацистського «нового порядку». Німецькі військові адміністрації також на початку окупації досить толерантно ставились до просвітян, розраховуючи використати їх для розбудови органів місцевого самоврядування.
вівторок, 5 листопада 2019 р.
"Просвіти" Липоводолинщини в 1917-1922 роках
Часи Української
революції (1917-1921) супроводжувалися ще й процесами національно-культурного
відродження українського етносу. Важливу роль у цих доленосних подіях відіграла
діяльність культурно-освітнього товариства «Просвіта». Як тепер стає зрозуміло,
наполеглива праця просвітянських осередків сприяла не лише піднесенню
культурного рівня народу, а ще була й важливим чинником українського
державотворення.
За останні 30 років ми
маємо досить великий масив історичних досліджень як з проблем освітянського
руху в Україні загалом, так і розкриття ролі та значення діяльності «Просвіт» в
конкретних умовах Української революції. Тут потрібно назвати дослідження Л. Бадєєвої
[1], Р. Гарата, А. Коцура, В. Коцура [3], Л. Євселевського і C. Фарини [18], В.
Зеленого [19], І. Зуляка [20], О. Коновця [21], О. Лисенка [22], Б. Савчука [23],
О. Цапка [26], Т. Чугуя [29].
пʼятниця, 15 лютого 2019 р.
понеділок, 30 жовтня 2017 р.
Про історіософські ідеї в творах Михайла Грушевського
Як свідчить досвід, у творах більшості
знаних істориків можна імпліцитно віднайти певну умоглядну філософію. Що ж до
теорії, то незважаючи на задекларований істориками емпіричний характер їхнього
наукового знання вона є обов’язковим компонентом їх історичних досліджень. Просто
справа «полягає не в тому, що історія є менш теоретичною, а в тому, що вона в
меншій мірі займається виробленням власної теорії» [7, с. 332].
У великого українського історика Михайла Грушевського (1866–1934) історіософські погляди формувалися під великим впливом позитивістської епістемологічної парадигми. Звідсіля й велика кількість паралелей, приміром, з поглядами І. Франка на історичний процес. Хоча, потрібно зазначити, що протягом довгого творчого життя у Грушевського його історіософія зазнавала трансформації також і під впливами ідей Е. Дюркгайма, методології «психології народів» В. Вундта та настанов неокантіанства, але все ж позитивістський компонент у цьому «букеті впливів» завжди залишався головним.
неділя, 20 листопада 2016 р.
Як філософія може бути національною?
Історико-філософські читання на тему "Центрально-Європейські національні філософські традиції" в Інституті філософії імені Григорія Сковороди 11 листопада 2016 року.
субота, 3 вересня 2016 р.
четвер, 10 березня 2016 р.
понеділок, 8 лютого 2016 р.
НАЙМАСШТАБНІШІ КОМУНІСТИЧНІ ПЕРЕЙМЕНУВАННЯ СУМСЬКИХ ВУЛИЦЬ
ПОСТАНОВА
Сумського
повітового виконкому від 5 липня 1920 року
№
п/п
|
Нова назва
|
Стара назва
|
1
|
Червона площа
|
Покровська площа
|
2
|
Тараса Шевченка вул.
|
Соборна вул.
|
3
|
Комунальний пров.
|
Монастирський пров.
|
4
|
Міліцейський пров.
|
Поліцейський пров.
|
5
|
Радянська вул.
|
Петропавлівська вул.
|
6
|
Пролетарська вул.
|
Дворянська вул.
|
7
|
Свободний пров.
|
Церковний пров.
|
8
|
ІІІ Інтернаціоналу вул.
|
Покровська вул.
|
9
|
Червоноармійська вул.
|
Троїцька вул.
|
10
|
Карла Лібкнехта вул.
|
Миколаївська вул.
|
11
|
Карла Маркса вул.
|
Воскресенська вул.
|
12
|
Леніна вул.
|
Іллінська вул.
|
13
|
Троцького вул.
|
Суджанська вул.
|
1922 рік –
Рішенням Президії Сумського виконкому від 27 серпня 1922 року провулок
Поліцейський був перейменований у пров. товариша Грудова «вбитого бандитами».
<…> про перейменування у
зв’язку з 5-річчям Жовтневої революції пров. Гімназійного у пров. К.С.М.
(Комсомолу) (протокол № 40).
<…> – Рішення Президії
Сумського повітового виконавчого комітету від 17 листопада 1922 року про
перейменування Нижньо-Соборної вул. у вул. Червоноармійську, і пров. Соборного
у пров. Червоноармійський (протокол № 41).
Підписатися на:
Дописи (Atom)