Дискутуємо на обласному телебаченні з футуристкою Аллою Яровою. 27.09.21.
субота, 2 жовтня 2021 р.
пʼятниця, 16 липня 2021 р.
"РУССКИЙ МИР" У ПАНТЕЛЕЙМОНА КУЛІША
Головна теза моєї доповіді: ідейний розвиток Пантелеймона
Куліша (1819–1897) відбувався в межах автентичного йому тогочасного ідеологічно-політичного
‘общєрусскогоʼ контексту. П. Куліш був чітко вписаний в
імперський ідеологічний порядок і будь-яка модернізація його поглядів, тобто їх
розгляд крізь призму пізніших контекстів (‘самостійницькихʼ, приміром) приводить до конструювання смислів,
невластивих поглядам самого письменника. Особливої актуальності ця теза набуває
у зв’язку зі святкуванням 200-річного ювілею П. Куліша, коли навіть
науковці вчергове заговорили про те, що він розумів український народ як
політичний феномен і, що нібито його думка рухалася в напрямку побудови
української нації-держави. Обгрунтувати тезу я хотів би через вказівки на
вживання та аналіз смислового наповнення такого важливого для П. Куліша
поняття як ‘русский мирʼ. Ситуація з ‘русскім міромʼ добре характеризує той початковий синкретичний етап
розвитку української національної самосвідомості, коли вона перебувала ще в
складі ‘общєрусскостіʼ; їх розмежування на масовому рівні відбудеться
вже у ХХ столітті.
четвер, 8 квітня 2021 р.
пʼятниця, 18 грудня 2020 р.
четвер, 17 грудня 2020 р.
середа, 14 жовтня 2020 р.
СВЯТО ПОКРОВИ Й АМНЕЗІЯ
За легендою столицю Візантії Константинополь оточили вороги. Жителі міста зібралися у Влахернському храмі і просили у бога порятунку від страшних варварів. Тут же нібито перебували й Андрій Юродивий та його учень блаженний Єпіфаній, яким і привиділася богоматір, що покрила своїм омофором тих, хто перебував у храмі. Після цього ворожі війська відступили від міста. Коли насправді жив святий Андрій Юродивий – однозначної думки немає. Називають і IX, і X століття. І коли точно відбулося це явлення богоматері також ніхто не знає. Але Російська православна церква відстоює дату 1 жовтня (за старим стилем) 910 року (інший варіант – 902). А під ворогами пропонує нам розуміти сарацин-мусульман. Тільки вся справа полягає у тому, що ні одне історичне джерело у ці роки не повідомляє нам ні про яких мусульман під стінами Константинополя. А ось про русів на чолі з Олегом (варіант – Аскольдом) свідчень – маса. Звичайно, церква пропонує осмислювати цю подію умоосяжно позанаціональним чином: як перемогу якогось просто християнства над якимось просто язичництвом, а не як перемогу конкретних греків-ромеїв над конкретними русами в конкретній точці простору і часу.