неділя, 24 квітня 2022 р.
середа, 1 грудня 2021 р.
"Просвіти" Конотопського повіту в 1917-1923 рр.
У процесах модерного українського націєтворення, починаючи з середини ХІХ ст., важливу відіграють різні культурно-просвітницькі організації. У своїй діяльності вони зреалізовують двояку функцію: забезпечуючи певний рівень освіченості простого народу, вони в той же час привносять у його свідомість і українську ідею. До такого типу організацій належали «Громади», «Січі», «Соколи», Українські клуби, наукові товариства, театральні та музичні гуртки тощо. Та найвідомішою і найважливішою серед них є безперечно товариство «Просвіта», що виникло у Львові в 1868 р. Діяльність цієї організації була перенесена на землі Наддніпрянської України в часи першої російської революції (кінець 1905 р.), а розквіт її припав уже на період 1917–1923 рр., тобто на часи Української революції та перші роки совєтської влади.
вівторок, 16 листопада 2021 р.
"Просвіти" Охтирського повіту в 1917-1922 рр.
Після Лютневої революції 1917 р. на територіях, населених українським етносом масово розпочинають виникати такі культурно-просвітницькі громадські організації як «Просвіти». Відомий мовознавець Олекса Синявський писав тоді: «Просвіта» – «се найхарактерніша і найулюбленіша на Вкраїні дитина Революції». У своїй діяльності ці товариства об’єктивно зреалізовують двояку функцію: забезпечуючи певний рівень освіченості простого народу, вони, в той же час, привносять у його свідомість і українську ідею.
субота, 2 жовтня 2021 р.
Артюх - Ярова: Запровадження латиниці: за та проти
Дискутуємо на обласному телебаченні з футуристкою Аллою Яровою. 27.09.21.
пʼятниця, 16 липня 2021 р.
"РУССКИЙ МИР" У ПАНТЕЛЕЙМОНА КУЛІША
Головна теза моєї доповіді: ідейний розвиток Пантелеймона
Куліша (1819–1897) відбувався в межах автентичного йому тогочасного ідеологічно-політичного
‘общєрусскогоʼ контексту. П. Куліш був чітко вписаний в
імперський ідеологічний порядок і будь-яка модернізація його поглядів, тобто їх
розгляд крізь призму пізніших контекстів (‘самостійницькихʼ, приміром) приводить до конструювання смислів,
невластивих поглядам самого письменника. Особливої актуальності ця теза набуває
у зв’язку зі святкуванням 200-річного ювілею П. Куліша, коли навіть
науковці вчергове заговорили про те, що він розумів український народ як
політичний феномен і, що нібито його думка рухалася в напрямку побудови
української нації-держави. Обгрунтувати тезу я хотів би через вказівки на
вживання та аналіз смислового наповнення такого важливого для П. Куліша
поняття як ‘русский мирʼ. Ситуація з ‘русскім міромʼ добре характеризує той початковий синкретичний етап
розвитку української національної самосвідомості, коли вона перебувала ще в
складі ‘общєрусскостіʼ; їх розмежування на масовому рівні відбудеться
вже у ХХ столітті.
четвер, 8 квітня 2021 р.
пʼятниця, 18 грудня 2020 р.
четвер, 17 грудня 2020 р.
середа, 14 жовтня 2020 р.
СВЯТО ПОКРОВИ Й АМНЕЗІЯ
За легендою столицю Візантії Константинополь оточили вороги. Жителі міста зібралися у Влахернському храмі і просили у бога порятунку від страшних варварів. Тут же нібито перебували й Андрій Юродивий та його учень блаженний Єпіфаній, яким і привиділася богоматір, що покрила своїм омофором тих, хто перебував у храмі. Після цього ворожі війська відступили від міста. Коли насправді жив святий Андрій Юродивий – однозначної думки немає. Називають і IX, і X століття. І коли точно відбулося це явлення богоматері також ніхто не знає. Але Російська православна церква відстоює дату 1 жовтня (за старим стилем) 910 року (інший варіант – 902). А під ворогами пропонує нам розуміти сарацин-мусульман. Тільки вся справа полягає у тому, що ні одне історичне джерело у ці роки не повідомляє нам ні про яких мусульман під стінами Константинополя. А ось про русів на чолі з Олегом (варіант – Аскольдом) свідчень – маса. Звичайно, церква пропонує осмислювати цю подію умоосяжно позанаціональним чином: як перемогу якогось просто християнства над якимось просто язичництвом, а не як перемогу конкретних греків-ромеїв над конкретними русами в конкретній точці простору і часу.